چهارشنبه، 4 مهر 1403
ایده خبر » اقتصادی » صدای تولید در مناطق عشایری ایلام| تسهیلات اشتغال پرداخت شود

صدای تولید در مناطق عشایری ایلام| تسهیلات اشتغال پرداخت شود

کد خبر: 9000

ایلام-عشایر ایلام در بخش اقتصادی و تولید استان اثرگذار هستند، با وجود این اثرگذاری این قشر زحمت کش نیازمند تسهیلات اشتغال هستند.

بازار؛ گروه استان ها: عشایر به عنوان جامعه ای کم جمعیت اما مستقل، دارای ظرفیت ها و توانمندی های قابل توجهی در حوزه های مختلف هستند که با خودکفایی و استفاده از کمترین امکانات علاوه بر اینکه زندگی و معیشت خود را سپری می کنند، بسیاری از تولیدات و توانمندی های خود را به مردم نیز عرضه می کنند.

عشایر استان ایلام هم با جمعیتی بالغ بر ۶۰ هزار نفر و یک میلیون ۴۰۰ هزار راس دام، سهم رو به رشدی در سبد غذایی تک تک مردم ایفا می‌کنند؛ شایان ذکر است عشایر این استان اعم از پیر و جوان و زن و مرد در حرکت عظیم اقتصادی و تولیدی فعال و نقش‌آفرین هستند و می‌توان آن‌ها را الگویی از هم‌افزایی در تولید نام برد.

همانطور که گفته شد عشایر استان ایلام نقش ارزنده ای در تولید محصولات، تامین امنیت غذایی و رونق اقتصادی برعهده دارند.

با این حال این قشر زحمت کش در زمینه فروش و عرضه محصولات خود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.

بررسی ها نشان داده عشایر استان همواره به دلیل کمبود سرمایه، ناآگاهی و بی سوادی نمی‌توانند محصولات تولیدی خود را به طور مستقیم وارد بازار فروش کنند و مجبور هستند حاصل دسترنج و زحماتشان را با سودی ناچیز به دلالان بسپارند.

اشتغالزایی برای جامعه عشایری

نوشین ناصری کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: عشایر در گذشته با جان، مال و هستی خود از انقلاب اسلامی حمایت کرده‌اند و امروز نیز حرکت عظیم اقتصادی آنان نقش موثری در تحقق رونق اقتصادی در کشور دارد.

وی افزود: زندگی عشایری در عرصه های مختلفی قبیل صنایع دستی، سبک زندگی، پخت و پز، تولید محصولات دامی، ریسیدن پشم گوسفند، تهیه مواد لبنی، گلیم بافی، سیاه چادر بافی، دست بافته ها، تن پوش بافته ها، کشاورزی و گردشگری ظرفیت های زیادی دارد که همواره به دلیل نبود بازار فروش مناسب توسعه چندانی نداشته اند.

مدیرکل امور عشایری ایلام:سال‌گذشته حدود ۵٠ میلیارد تومان و امسال نیز ۶٠ میلیارد و در مجموع در طی ۲سال، ۱۱٠ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی به عشایر ایلام اختصاص یافته است

ناصری با بیان اینکه یکی از راهکارهای موجود جهت توانمندسازی عشایر، ایجاد کسب‌وکارهای کوچک و محلی برای آن‌هاست، ادامه داد: ایجاد فرصت های شغلی با توجه به ظرفیت اقتصادی تولیدات عشایر همواره موجب ایجاد فرصت های شغلی، بهبود معیشت و درآمد زایی برای عشایر، ارتقا شاخص های اقتصادی در استان و حتی تقویت اقتصاد ملی می شود.

صدای تولید در مناطق عشایری ایلام| تسهیلات اشتغال پرداخت شود

وی اضافه کرد: از این رو ارائه خدمات و اقداماتی که موجب حفظ و بهبود و ایجاد اشتغال و احداث حداقل تاسیسات زیر بنایی لازم و مناسب برای عشایر شده، از ضرورت بالایی برخوردار بوده که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

بازاریابی محصولات عشایر و ایجاد صنایع تبدیلی

فریدون همتی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: جامعه عشایری به عنوان سنگ زیربنای تولید، برخلاف نسبت جمعیتی پایین، نقش مهمی در امنیت، اقتصاد و استقلال کشور ایفا می‌کنند و به مثابه کانون‌های کوچک تولیدی، سهم بزرگی در توسعه همه جانبه دارند.

وی در خصوص فروش محصولات عشایر افزود: بازار یابی محصولات عشایر و ایجاد صنایع تبدیلی یکی از راهکارهایی است که می تواند تولیدات عشایر را به موقع به بازار برسد و دست واسطه ها و دلالان را کوتاه نماید.

همتی تصریح کرد: دولت باید با کمک مجلس تصدی گری عشایر را به تشکل های عشایری واگذار کرده و اقدامی اساسی در راستای اشتغالزایی برای عشایر لحاظ کند.

پرداخت تسهیلات اشتغالزایی برای عشایر

محمدجواد خانزادی مدیرکل امور عشایر ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان ایلام با ۶۰ هزار نفر عشایر، یک میلیون ۴۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند که ارزش اقتصادی تولیدات آنان در سال ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه نقش عشایر و تولیدات آنها در جامعه بارز و پررنگ است، افزود: به منظور حمایت از تولیدات عشایری و کسب و کار آنان مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات تبصره ۲ ابلاغ شده است.

خانزادی با اشاره به اینکه بانک ها از آمادگی کامل برای پرداخت تسهیلات به عشایر برخوردارند، تصریح کرد:سال‌گذشته حدود ۵٠ میلیارد تومان و امسال نیز ۶٠ میلیارد و در مجموع در طی ۲سال، ۱۱٠ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی به عشایر ایلام اختصاص یافته است.

جامعه عشایری در عرصه های صنایع دستی، سبک زندگی، پخت و پز، تولید محصولات دامی و کشاورزی و گردشگری ظرفیت های زیادی دارد، به همین سبب لازم است با استفاده از ظرفیت اقتصادی اقدامی اساسی جهت اشتغالزایی برای عشایر برداشت.

منبع: tahlilbazaar-303652

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید